Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Irland er fyldt med arkitektoniske skatte, fra majestætiske slotte og smukke georgianske bygninger til innovative, moderne kontortårne. Det er tydeligt, at irerne ved, hvordan man bygger. Men i en kultur med byggetraditioner med så dybe rødder, kan nutidens bygherrer så lære nye måder at arbejde på?
BAM Ireland er et levende bevis på, at de kan. Firmaet blev etableret i 1958 som Ascon Contractors og ændrede navn til BAM Contractors i 2008. Firmaet opstod som et hollandsk-irsk joint venture, der byggede Wexford Bridge i Irland, og i dag er det landets største entreprenørvirksomhed inden for byggeteknik og offentlige arbejder. BAM Ireland har også en lang udviklingshistorie med at betjene nye kunder, industrier og projekttyper – og med at tage nye teknologier i brug.
”I løbet af de sidste seks år har vi flyttet en stor andel af vores aktiviteter over i byggeområdet og har accelereret vores brug af teknologi voldsomt”, siger driftschef Michael Murphy fra Digital Construction. ”For os handler det om at gøre tingene bedre, gøre bedre ting og gøre nye ting lige nu. Det er vores mantra.”
BAM Ireland begyndte for alvor at implementere teknologi i 2013. ”Irland var kun lige begyndt at komme på benene igen efter en hård tid dengang”, fortæller Murphy. ”Vi var på vej ud på den anden side af en kæmperecession, og marginerne på projekter var utroligt små. Det var svært at vinde et job. Vi havde også en stor del risici på vores projekter, så organisationen begyndte aktivt at søge efter bedre måder at arbejde på og smartere måder at levere bygninger på.”
I teknologien så firmaet ikke kun fordele på kort sigt, men også muligheder på lang sigt. ”Noget, som virkelig skiller os ud inden for vores område, er, at vi beskæftiger os meget med livscyklus”, siger Murphy. ”BAM indgår ofte i offentlig-private partnerskaber (OPP), hvor vi også administrerer aktiverne i op til 25 år”, og påtager sig ansvar for drift og vedligeholdelse efter bygning af de offentligt aktiver. ”Derfor har vi en egeninteresse i at bruge ny teknologi til at tilføje værdi til vores projekter. Det gør os til et virkeligt midtpunkt for innovation.”
Målene om at minimere projektrisiko og optimere byggearbejde hjalp BAM Ireland tidligt i firmaets digitale rejse. ”Vi 'eliminerer risici' på projekter ved at oprette digitale tvillinger, hvor vi kan udføre generalprøver på bygningerne for at simulere ethvert muligt scenarie for, hvordan en bygning vil opføre sig, og hvordan det bliver at bygge den på en given lokation, det giver enormt meget mening for os”, forklarer Murphy.
Men simulering af det optimale byggearbejde var ikke nok. BAM ønskede også at overvåge det faktiske byggearbejde og gøre det på tværs af hele porteføljen af aktive projekter. Med de eksisterende arbejdsgange, hvor teams indsamlede byggedata på papir, gemt på jobsteder i besværlige bunker af filer og mapper, var dette ikke praktisk.
”Vi havde brug for at kunne se på tværs af projekter og se, hvor smertepunkterne var”, fortæller teknisk udviklingsspecialist Simon Tritschler, som sammenligner firmaets manuelle arbejdsgange med en gammel, uorganiseret lade. ”Det er ligesom, hvis alle bare proppede ting ind i laden år efter år efter år, og når du så åbner laden, falder alting bare ud ovenpå dig.”
I jagten på digitale arbejdsgange implementerede BAM Ireland BIM 360 (engelsk) – og en digital hovedrengøring var det første trin i denne proces. ”Vi ryddede op i laden og lagde tingene på den rigtige plads”, fortæller Tritschler, hvis team bemærkede adskillige røde flag under importen af projekterne til BIM 360, herunder projekter med udenlandske adresser og dokumentation, der krævede opdatering og opmærksomhed.
Ved hjælp af modulet Insight i BIM 360 til at få adgang til datarapporter og dashboards fandt firmaet ud af hvad problemet var: Det var ikke uberegnelige, internationale projekter eller dokumentation, der krævede opmærksomhed, det var nærmere projektledere med digital berøringsangst, som ikke indsamlede data på en struktureret måde. ”Det indikerede, at selvom vi havde en digital proces, blev den ikke implementeret på en særlig effektiv måde”, forklarer Tritschler, som siger, at firmaet brugte denne nyfundne synlighed til at drive digitaliseringen fremad ved at holde projektledere ansvarlig for den.
Hvor det er relevant, integrerer firmaet derefter data, der er indsamlet i BIM 360, med modeller i Revit og Navisworks: ”Dette er for at opdatere statussen for byggeriet i modellen og integrere aktivmetadata mellem modellen og den virkelige verden”, fortæller Tritschler. ”Overførsel af data på denne måde fungerer problemfrit.”
For at få endnu større udbytte af projektinformationen benyttede BAM Ireland Construction IQ, som anvender maskinlæringsalgoritmer på byggedata i BIM 360 til automatisk at identificere kvalitets- og sikkerhedsrisici.
Det fungerer således: Byggeledere bruger iPhones og iPads til at gennemgå tjeklister og registrere problemer på byggepladsen i BIM 360. Construction IQ anvender maskinlæringsmodeller til automatisk at analysere disse data og forudsige, hvilke problemer der indebærer den største risiko. Problemer med høj prioritet vises i dashboardet i Insight via visuelle meddelelser, der er nemme at forstå.
For eksempel havde et af BAMs projekter flere åbne problemer, hvilket er typisk for et løbende projekt. Et antal af problemerne, der blev identificeret under kvalitetsinspektioner, var observationer af vinduessamlinger, som manglede vandsikker tætningsmasse. Construction IQ klassificerede korrekt disse observationer som en risiko for vandindtrængning og fremhævede dem som højrisiko. ”Det smukke ved dette system er, at det kigger på tværs af alle vores projekter”, siger Tritschler. ”Det lærer, hvad vi betragter som en risiko. De mere vigtige risici skubbes op ad listen til omgående handling, og de mindre vigtige risici skubbes ned ad listen.”
For at få endnu større udbytte af projektinformationen benyttede BAM Ireland Construction IQ, som anvender maskinlæringsalgoritmer på byggedata i BIM 360 til automatisk at identificere kvalitets- og sikkerhedsrisici.
Det fungerer således: Byggeledere bruger iPhones og iPads til at gennemgå tjeklister og registrere problemer på byggepladsen i BIM 360. Construction IQ anvender maskinlæringsmodeller til automatisk at analysere disse data og forudsige, hvilke problemer der indebærer den største risiko. Problemer med høj prioritet vises i dashboardet i Insight via visuelle meddelelser, der er nemme at forstå.
For eksempel havde et af BAMs projekter flere åbne problemer, hvilket er typisk for et løbende projekt. Et antal af problemerne, der blev identificeret under kvalitetsinspektioner, var observationer af vinduessamlinger, som manglede vandsikker tætningsmasse. Construction IQ klassificerede korrekt disse observationer som en risiko for vandindtrængning og fremhævede dem som højrisiko. ”Det smukke ved dette system er, at det kigger på tværs af alle vores projekter”, siger Tritschler. ”Det lærer, hvad vi betragter som en risiko. De mere vigtige risici skubbes op ad listen til omgående handling, og de mindre vigtige risici skubbes ned ad listen.”
BAM Irelands digitale rejse har strakt sig over adskillige vigtige nøgleprojekter, som hvert især har bygget videre på det forrige projekt for at skabe en evolutionær kæde af trinvise fremskridt.
Det første projekt, Schools Bundle 4 OPP, blev færdiggjort i 2016 og omfattede design, konstruktion og kontinuerlig drift af fire gymnasier i Irland. På det næste projekt, Courts Bundle OPP, færdiggjorde BAM Ireland renovation, udvidelse og nybygning af syv retsbygninger i 2018 og vil stå for fremtidig administration af faciliteter. Igangværende projekter inkluderer Brewery Quarter-studenterkollegiet i Cork, som vil stå færdigt i august 2019, og Bolands Quay i Dublin, der er et stort saneringsprojekt ved havnekanten, som inkluderer et helt nyt teknologi-kontor-campus og restaurering af havnens historiske bygninger, og som er planlagt til at skulle være færdig i slutningen af 2019. For hvert på hinanden følgende projekt digitaliserede progressivt flere personer dyb information og aktiver i BIM 360-miljøet, og det kulminerede med, at Insight og Construction IQ blev taget i brug.
”Vi har trænet os selv i digitale processer”, forklarer Tritschler, som siger, at "tribal knowledge" (stamme-viden) er en essentiel del af ændringsadministration. ”De teams, der arbejdede på skolerne, fortsatte videre over til retsbygningerne, og de samme mennesker fortsatte videre til Brewery Quarter. Det er en meget agil tilgang, og med hvert trin bliver vi mere og mere modne.”
Selvom det stadig er tidligt i den teknologiske transformation, ser BAM Ireland allerede håndgribelige fordele fra digitale arbejdsgange og brugen af Construction IQ. ”Antallet af åbne problemer er faldet drastisk”, siger Tritschler. ”De ting, som før gik ubemærket hen i papirsystemet, kan nu spores, og vi kan adressere dem, så vi kan udelukke dem.” Firmaet har set en forbedring på 20% i kvalitet og sikkerhed på byggepladserne og en stigning på 25% i mandetimer brugt på højrisiko-problemer. Begge er resultater af forbedret beslutningstagning som følge af øget visibilitet over problemer og risici. ”For os er helbred og sikkerhed nøgleord”, tilføjer Murphy. ”Hvis vi kan gøre det muligt for vores helbred- og sikkerhedspersonale at bruge mere tid i feltet og kontinuerligt forbedre sikkerheden, så er det et virkeligt vigtigt punkt for BAM.”
BAMs Brewery Quarter-projekt repræsenterer en kæmpe milepæl for firmaet, fordi det er 95% digitalt – hvilket har gjort det ikke kun mere effektivt, men også mere bæredygtigt. ”Vi træder ind i afdelingen for helbred og sikkerhed på byggepladsen, og i stedet for at have et rum fyldt med hylder med papir har vi nu kun nogle få mapper. Vi arkiverer kun det, der juridisk skal gemmes på papir”, siger Tritschler. ”Alt andet er digitalt.”
De fordele, som BAM har opnået med digitale arbejdsgange, vil blive yderligere forstærket på fremtidige projekter, efterhånden som Construction IQ fortsætter med at fortolke firmaets data. Tritschler forudser, at jo mere information dets maskinlæringsalgoritmer behandler, jo mere sofistikeret vil de blive, og dermed ultimativt åbne op for mere indsigt og endnu bedre beslutninger for firmaet.
Med tiden vil data og beslutninger måske endda omfatte hele projektlivscyklussen – anvendelse af AI og maskinlæring på vedligeholdelsesdata, for eksempel, kan hjælpe BAM Ireland med at designe bygninger med langtidsadministration af faciliteter i tankerne – eller måske alle projekter, som Royal BAM Group arbejder med.
”Ultimativt set ønsker vi at bruge dette til at standardisere processer på tværs af BAM Group, således at når nogen tager fra Irland til England til Dubai til Antarktis, så bruges de samme processer, og vi vil overvåge, hvor effektive de processer er”, forklarer Tritschler. ”Vi vil bruge maskinlæring som et redskab til at forstå, hvad vi laver, hvordan vi laver det og hvordan vi kan gøre det bedre. Det er vores drøm.”