Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

UDVIDELSE AF

Panamakanalen

Den er blevet kaldt et af verdens syv moderne vidundere. Et århundrede efter dens åbning udgør Panamakanalen fortsat en vigtig genvej for global handel – men nu er næsten halvdelen af verdens fragtskibe for store til at sejle igennem den.

Det bliver ændret i år, takket være MWG Globals ombygning.

del historien med andre:

Afspil video igen

Videooptagelser stilles til rådighed af Radiant Features

 

 

ET
KOLOSSALT
PROJEKT

 

I 2009 påbegyndte ingeniørfirmaet MWH Global et af verdens største og mest ambitiøse byggeprojekter: udvidelsen af Panamakanalen.

Det nye design vil næsten tredoble mængden af skibe, som kan passere igennem kanalen. Det er et kvantespring. Dette er et kæmpe projekt til 6 mia. dollars, som efter planen åbnes for skibstrafik senere på året. Der vil blive brugt nok stål til at kunne bygge Eiffeltårnet 26 gange og nok beton til at kunne bygge skyskrabere til en storby: 190.000 ton.

Generelle spørgsmål

 

Generelle spørgsmål

Hvad er Panamakanalen?

Det er en menneskeskabt kanal på 82 km, som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet

Hvorfor blev Panamakanalen bygget?

Så transporten af gods mellem de to kyster kunne gøres hurtigere samt mere prisvenlig og sikker

Hvem byggede Panamakanalen?

Efter indledende forsøg fra fransk side i slutningen af 1800-tallet, byggede amerikanerne kanalen færdig imellem 1904 og 1914

 

1,8 MILLIARDER DOLLAR

I TOLDAFGIFTER ÅRLIGT

 

140

ANTAL HANDELSRUTER, SOM ER FORBUNDET

 

OVER 1 MILLION

ANTAL SKIBE, SOM HAR PASSERET SIDEN, DEN ÅBNEDE

 

8-10 TIMER

ANTER TIMER, DET TAGER AT PASSERE

UDFORDRINGEN

Panamakanalen ligger 26 m over havoverfladen. Det er ca. 10 etager højt.

Gennemsejlingen begynder ved, at skibet sejler ind i en sluse – nærmest en slags kæmpe elevator til skibe. Når skibet er i slusen, pumpes der vand ind i den fra en kunstig sø – dette løfter skibet op. Herefter sejler skibet langs kanalen og bæres nedad på den anden side via lignende sluser.

Nutidens skibe er over 300 m lange og 12 m høje, og det vil være noget af en bedrift indenfor ingeniør- og byggearbejde at transportere dem igennem sluserne og kanalen uden at beskadige omgivelserne. MWH Global tog udfordringen op.

STILLEHAVET

GATÚNSØEN
26 m

ATLANTERHAVET

Fotoet er stillet til rådighed af Panama Canal Authority

PROJEKTET

Udvidelse af sejlrenderne:
Bredde: 21,3 m
Dybde: 5,4 m
Længde: 121 m

 

Der bygges en ny sejlrende med 3 låsesluser på hver side

 

Driftsniveauet af Gatúnsøen øges – den primære kilde af vand til sluserne

Fotoet er stillet til rådighed af Panama Canal Authority
Fotoet er stillet til rådighed af Panama Canal Authority
EN KAMP
MED NATUREN

Hvor mange ingeniører skal der til, for at skifte en kanal? Flere end 400 – og de er alle under pres for at være på forkant med byggeriet.

Projektet er af sådan en størrelse, så arbejdet skal foregå på flere fronter på én gang. Udgravningen begyndte endda, før planerne var helt færdiggjorte. Med programmer til byggeteknik og bygningsinformationsmodellering har MWH Global kortlagt byggestederne og derved opdaget problemområder, hvilket har sparet dem tusindvis af arbejdstimer og millioner af dollar.
 

INGENIØRER ARBEJDER PÅ PROJEKTET

 

KUBIKMETER AF UDGRAVET JORD

 

SLUSER

 

DYBE SEJLRENDER

"Den største udfordring var at møde de høje krav til designets ydelse. Det hér er Panamakanalen. Vi måtte bare ikke lave fejl. Og tiden var imod os."

– Mike Newbery, projektleder, MWH Global

Illustration of boat in canal
Illustration of boat in canal

EN MERE BÆREDYGTIG FREMTID

Kan et projekt, der er så stort, også være minimalistisk?

Det var det nødt til at være. Udover at agere kilde til sluserne er Gatúnsøen også den største kilde af drikkevand i Panama. Udfordringen var, at kanalens brug af ferskvand er meget stort, så MWH Global skulle finde en måde, hvormed de kunne udvide kanalen – hvilket normalt vil kræve meget mere vand – hvor de samtidigt skulle bruge meget ... mindre vand.

Hvordan gjorde de det?

MWH Global opførte tre nye bassiner til vandopbevaring, som er de største i verden, og kan nu:

GENBRUGE 60 % AF DET VAND, DER LØBER IGENNEM SLUSERNE
REDUCERE VANDFORBRUGET MED 7 %, SELVOM DE NYE SLUSER ER 1,5 GANGE STØRRE END DERES FORGÆNGERE
FORDOBLE KANALENS KAPACITET, IMENS DER GENBRUGES MERE VAND
... og gøre Panamas befolkning en del gladere.

EN VERDEN
TIL FORSKEL

Da den først blev bygget, ændrede Panamakanalen handelsverdenen. Takket være MWH Global kommer den til at gøre det igen.

Udvidelsen af Panamakanalen er et globalt foretagende, som også har konsekvenser på lokalt niveau. Det forventes, at Panamas økonomi forbedres med op til otte gange inden udgangen af 2025. Det vil sprede sig som ringe i vandet, langt udover Panamas grænser.

Større skiber kræver større havne. Mere godsfragt medfører flere jobs. De globale shippingomkostninger sænkes, imens verdensomspændende transport af produkter, korn og naturalier forøges.

Det betyder en lysere fremtid for både regionen og hele verden – og den blev muliggjort af samspillet mellem design, teknologi og samarbejde imellem internationale organisationer. Er det den nye verdensorden? Følg med – og velkommen til fremtidens produktionsmetoder.