Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Den er blevet kaldt et af verdens syv moderne vidundere. Et århundrede efter dens åbning udgør Panamakanalen fortsat en vigtig genvej for global handel – men nu er næsten halvdelen af verdens fragtskibe for store til at sejle igennem den.
Det bliver ændret i år, takket være MWG Globals ombygning.
ET
KOLOSSALT
PROJEKT
I 2009 påbegyndte ingeniørfirmaet MWH Global et af verdens største og mest ambitiøse byggeprojekter: udvidelsen af Panamakanalen.
Det nye design vil næsten tredoble mængden af skibe, som kan passere igennem kanalen. Det er et kvantespring. Dette er et kæmpe projekt til 6 mia. dollars, som efter planen åbnes for skibstrafik senere på året. Der vil blive brugt nok stål til at kunne bygge Eiffeltårnet 26 gange og nok beton til at kunne bygge skyskrabere til en storby: 190.000 ton.
Generelle spørgsmål
Hvad er Panamakanalen?
Det er en menneskeskabt kanal på 82 km, som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet
Hvorfor blev Panamakanalen bygget?
Så transporten af gods mellem de to kyster kunne gøres hurtigere samt mere prisvenlig og sikker
Hvem byggede Panamakanalen?
Efter indledende forsøg fra fransk side i slutningen af 1800-tallet, byggede amerikanerne kanalen færdig imellem 1904 og 1914
1,8 MILLIARDER DOLLAR
I TOLDAFGIFTER ÅRLIGT
140
ANTAL HANDELSRUTER, SOM ER FORBUNDET
OVER 1 MILLION
ANTAL SKIBE, SOM HAR PASSERET SIDEN, DEN ÅBNEDE
8-10 TIMER
ANTER TIMER, DET TAGER AT PASSERE
UDFORDRINGEN
Panamakanalen ligger 26 m over havoverfladen. Det er ca. 10 etager højt.
Gennemsejlingen begynder ved, at skibet sejler ind i en sluse – nærmest en slags kæmpe elevator til skibe. Når skibet er i slusen, pumpes der vand ind i den fra en kunstig sø – dette løfter skibet op. Herefter sejler skibet langs kanalen og bæres nedad på den anden side via lignende sluser.
Nutidens skibe er over 300 m lange og 12 m høje, og det vil være noget af en bedrift indenfor ingeniør- og byggearbejde at transportere dem igennem sluserne og kanalen uden at beskadige omgivelserne. MWH Global tog udfordringen op.
STILLEHAVET
GATÚNSØEN
26 m
ATLANTERHAVET
PROJEKTET
Udvidelse af sejlrenderne:
Bredde: 21,3 m
Dybde: 5,4 m
Længde: 121 m
Der bygges en ny sejlrende med 3 låsesluser på hver side
Driftsniveauet af Gatúnsøen øges – den primære kilde af vand til sluserne
Hvor mange ingeniører skal der til, for at skifte en kanal? Flere end 400 – og de er alle under pres for at være på forkant med byggeriet.
FLERE END 400
INGENIØRER ARBEJDER PÅ PROJEKTET
99 MILLIONER
KUBIKMETER AF UDGRAVET JORD
8-10 ETAGER HØJE
SLUSER
18 m
DYBE SEJLRENDER
"Den største udfordring var at møde de høje krav til designets ydelse. Det hér er Panamakanalen. Vi måtte bare ikke lave fejl. Og tiden var imod os."
– Mike Newbery, projektleder, MWH Global
EN MERE BÆREDYGTIG FREMTID
Kan et projekt, der er så stort, også være minimalistisk?
Det var det nødt til at være. Udover at agere kilde til sluserne er Gatúnsøen også den største kilde af drikkevand i Panama. Udfordringen var, at kanalens brug af ferskvand er meget stort, så MWH Global skulle finde en måde, hvormed de kunne udvide kanalen – hvilket normalt vil kræve meget mere vand – hvor de samtidigt skulle bruge meget ... mindre vand.
Hvordan gjorde de det?
MWH Global opførte tre nye bassiner til vandopbevaring, som er de største i verden, og kan nu:
EN VERDEN
TIL FORSKEL
Da den først blev bygget, ændrede Panamakanalen handelsverdenen. Takket være MWH Global kommer den til at gøre det igen.