KONTOADMINISTRATION FOR ADMINISTRATORER

Konfigurer Autodesk Flex


Autodesk Flex giver dine lejlighedsvise brugere mulighed for at bruge tokens til at få adgang til alle produkter, der er tilgængelige med Flex, i 24 timer ad gangen. Når du har købt Flex-tokens, kan du tildele brugere og angive, hvilke produkter de kan få adgang til. Der findes en oversigt under Autodesk Flex.

 

Vigtigt: For at undgå at blive faktureret for inaktiv tid bør dine brugere logge af eller lukke produkterne, når de ikke er i brug.

 

Tre trin til at komme i gang med Flex (video: 2:44 min.)


Video: Video om teknisk styring til Autodesk Flex.

Følg disse trin for at konfigurere Flex, og inviter lejlighedsvise brugere til at få adgang til de Autodesk-produkter, der er tilgængelige med Flex.


Tildel Flex-brugere


  1. Køb Flex-tokens. Se Køb tokens.

  2. Log på Autodesk Account på manage.autodesk.com, og klik på Brugerstyring > Efter produkt.

  3. Vælg Flex, og klik på Tildel brugere.

  4. Vælg en af følgende indstillinger, afhængigt af om du tildeler en eksisterende bruger eller inviterer en ny bruger. 

    • Eksisterende brugere: Begynd at skrive deres navn. Vælg den eksisterende bruger på listen, når den vises. Se Tilføj og fjern brugere.

    • Nye brugere: Indtast deres fulde navn efterfulgt af en e-mailadresse i vinkelparenteser (f.eks. John Doe <john.doe@email.com>).

    Bemærk: Nye brugere bliver bedt om at oprette en Autodesk-konto, hvis de ikke har en. Hvis en ny bruger ikke accepterer en invitation inden for syv dage, skal du sende invitationen igen.

  5. Se dine brugsrapporter for Flex. Se Hent Flex-oplysninger


Administrer produktadgang for individuelle brugere


Du kan angive, hvilke produkter der skal være tilgængelige for lejlighedsvise brugere med Flex.

  1. Log på Autodesk Account på manage.autodesk.com, og klik på Brugerstyring > Efter produkt.

  2. Vælg Flex på produktlisten. 

  3. Under Tildelte brugere skal du vælge den bruger, du vil administrere, for at få vist en liste over produkter og tjenester.

  4. Vælg de produkter og tjenester, du vil tildele, eller fjern markeringen fra dem, du vil fjerne. 

    Bemærk: Hvis alle produkter er valgt (ingen produkter uden markering), og Autodesk tilføjer nye produkter til Flex, bliver de nye produkter automatisk tilgængelige. Du skal proaktivt fjerne tilknytningen, hvis du ikke ønsker automatisk adgang til nye produkter.

  5. Klik på Gem ændringer. 

Brugerne modtager en e-mail med en meddelelse om, at de har adgang til produkter, når de tildeles enkeltvis. Hvis du bruger Importér til at tildele, sendes der ingen e-mailnotifikationer.


Administrer standardtildelinger for Flex


I stedet for at administrere produktadgang på individuel basis kan du indstille standardadgang til alle eller nogle produkter, der er inkluderet i Flex, for nye og eksisterende brugere. Når standardtildelinger er slået til, får alle Flex-brugere adgang til det samme sæt valgte produkter.

 

  1. Log på Autodesk Account på manage.autodesk.com, og klik på Brugerstyring > Efter bruger.

  2. Klik på tandhjulsikonet Indstillinger for teams øverst til højre.

  3. Klik på Konfigurer standardtildelinger under Brugerstyring > Standardtildelinger.

  4. Klik på Flex i dialogboksen Administrer standardtildelinger.

  5. Vælg de produkter, du vil tildele standardadgang til.

    Bemærk: Når Autodesk tilføjer nye produkter til Flex, er de nye produkter ikke automatisk tilgængelige for brugere med standardtildelinger. Du kan redigere standardtildelingslisten for at tildele adgang til de nye produkter.

  6. Klik på Gem ændringer. Standardtildelinger er nu slået til.

 

Der sendes ikke e-mailnotifikationer til brugere om ændringer af standardtildelinger.

 

Bemærk: Hvis du vil slå standardtildelinger fra på et senere tidspunkt, skal du fjerne markeringen fra alle produkter i vinduet Administrer standardtildelinger.

 

Prioritering af abonnement og prøveversion

 

Når en bruger er tildelt til både et enkeltbrugerabonnement og Flex-tokens, bruges tokens ikke. Hvis du f.eks. tildeler et AutoCAD-abonnement, vil den pågældende bruger ikke bruge tokens til AutoCAD.

På samme måde bruger brugere i en prøveperiode ikke tokens til det pågældende produkt. Bed dine brugere om at ignorere meddelelsen om prøveperiodens udløb. Når prøveperioden er udløbet, begynder de at bruge tokens.

 

Bemærk: Prioriteringen af abonnement og prøveversion gælder kun, hvis det samme Autodesk-id bruges til logon-godkendelse.


Køb yderligere Flex-tokens


Når du køber yderligere tokens, føjes de til dit teams tokensaldo. Tokens fra hvert Flex-køb er gyldige i et år fra købsdatoen, og ældre tokens bruges først. Dette sikrer, at du har mest mulig tid til at bruge dine tokens.

 

Hvis du administrerer flere teams, skal du kontrollere, at købet af Flex er blevet føjet til det korrekte team. Hvis ikke, kan du flytte dem til et andet team, som du administrerer, fra din Autodesk Account. Se Flex-tokens og -teams.

 

Installation og logon til den lejlighedsvise bruger

 

Dine Flex-token-brugere kan hente og installere produkter.

  1. Log på din Autodesk-konto på manage.autodesk.com, og klik på Alle produkter og tjenester.

  1. Vælg Flex på listen med produktnavne. Klik på Vis varer.

 

Du behøver ikke at geninstallere, hvis du skifter fra Flex til en licens til et enkeltbrugerabonnement, eller allerede har en understøttet version installeret fra et tidligere abonnement eller en tidligere prøveversion.


Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Hvad er forskellen mellem et enkeltbrugerabonnement og Flex?

Både enkeltbrugerabonnementer og Flex er former for adgang til navngivne brugere. Enkeltbrugerabonnementer er dedikerede abonnementer, som kun tildeles til brug for én navngiven bruger ad gangen. De er bedst egnet til brugere, der jævnligt får adgang til produkter. Flex er derimod ikke et dedikeret abonnement. Den er beregnet til at blive delt af et ubegrænset antal brugere, som får adgang til produkter ved at "betale" en daglig pris i tokens. Flex er bedst egnet til lejlighedsvis brug af produktet.

Hvordan ved jeg, hvilke Flex-tokens der vil blive opbrugt, når mit team har foretaget et nyt køb?

Selvom hvert køb af Flex-token resulterer i en eller flere nye Flex-token-pakker, føjes tokens fra hvert køb til teamets samlede token-saldo. Efterhånden som dit team får adgang til produkter, bruges de tokens fra Flex-token-pakken med den tidligste slutdato først, så du har den længste anvendelsesperiode for hver Flex-token-pakke, før den udløber. Derudover, hvis dit team har flere Flex-token-pakker med samme slutdato, bruger Flex først tokens fra de mindste pakker. Flex vil f.eks. anvende tokens fra en pakke med 500, før de bruges fra en pakke med 5000 tokens. Dette sikrer, at tokens, som du har betalt en højere pris for, forbruges før tokens fra diskonterede pakker.

Skal jeg lukke et produkt, når jeg ikke bruger det? Hvad sker der, hvis jeg glemmer at lukke et produkt, før jeg tager af sted i weekenden?

Ja, luk produkter, som du ikke bruger, for at undgå ekstra tokengebyrer. Der opkræves én gang hver 24. time, selvom du ikke bruger produktet aktivt. Det er vigtigt at huske på dette for at undgå ekstra udgifter.

Hvordan ved jeg som bruger, om jeg er ved at løbe tør for tokens?

Når du logger på et produkt, bekræfter Flex at et hold har nok tokens til at dække det daglige forbrug af produktets nye session. Hvis tokensaldoen ikke er tilstrækkelig, informerer Flex dig om det. Du vil ikke kunne køre produktet, før dit hold har nok tokens. Bemærk: Du ser denne meddelelse, hvis holdets saldo er lavere end det daglige tokenforbrug for det produkt, du vil gøre, hvis holdets saldo er nul, eller hvis Flex-abonnementet har nået sin udløbsdato på 12 måneder.

Hvad nu, hvis jeg er i to teams, der begge har Flex?

Når du åbner et produkt og logger på, kan du ikke angive, hvilket team der skal bruges til tokenforbrug. I dette tilfælde vælger Autodesk teamet.

Hvis mit team allerede havde en Premium-plan, før vi købte Flex, vil vi så stadig have de samme fordele med hensyn til abonnementer med Flex?

Ja, når dit team får Flex, arver Flex-brugere planen og fordelene ved de enkeltbrugerabonnementer, der allerede er i det pågældende team.

Hvis jeg ved et uheld logger på et produkt og derefter logger af med det samme, vil der så blive opkrævet tokens?

Der opkræves ikke tokens, hvis du logger på og af inden for fem minutter.

Udløber tokens? Kan tokens overføres til senere?

Hver Flex-token-pakke er gyldig i et år fra købsdatoen. Hvis en Flex-token-pakke når sin slutdato med en positiv token-saldo, udløber de resterende tokens. Tokens fra udløbne abonnementer kan ikke overføres til senere, og der er ingen refusion for ubrugte udløbne tokens.

Jeg forstår, at jeg kun opkræves ét forbrugsgebyr for hvert produkt inden for en periode på 24 timer (uanset hvor mange gange jeg åbner og lukker det), men hvad sker der, hvis jeg rejser til en anden tidszone i løbet af de 24 timer? Har jeg forøget eller formindsket antallet af timer, før jeg opkræves endnu en afgift?

Ændring af tidszoner påvirker ikke perioden på 24 timer. Da perioden begynder, når du logger på produktet, vil du ikke blive opkrævet i de næste 24 timer fra dette starttidspunkt, uanset hvilken tidszone der vises på uret.

Hvad gør jeg, hvis jeg bruger et plugin til et produkt? Hvordan opkræves Flex-tokens for plugins?

Nogle produkt-plugins opkræver dagligt en token, når de tilgås (mens andre plugins ikke gør det). For dem, hvor der opkræves et dagligt gebyr, vil den daglige tokenpris blive opkrævet for begge, hvis pluginet blev indstillet til at starte, når værtsproduktet starter. For at undgå utilsigtede gebyrer for plugin skal du indstille dit plugin til ikke at indlæses, når værtsproduktet starter. Se Flex-prislisten.

Kræver Flex, at jeg er forbundet til internettet?

Ja. Du skal oprette forbindelse til internettet en gang hver 24. time. Du skal have en internetforbindelse, når du logger på et produkt første gang. Derefter kan du gå offline i op til 24 timer. Når du nærmer dig 24 timer, får du en produktmeddelelse om, at det igen er nødvendigt at logge på online.

Jeg forstår, at jeg kan tildele et ubegrænset antal brugere til Flex. Betyder det, at jeg kan installere produkter, der er inkluderet i Flex, på et ubegrænset antal enheder, og/eller at jeg kan køre et ubegrænset antal samtidige sessioner?

Nej. Flex overholder de samme vilkår for anvendelse som enkeltbrugerabonnementer. Alle brugere, der er tilknyttet et produkt, som er inkluderet i Flex, kan installere det pågældende produkt på op til tre enheder og køre det pågældende produkt fra én enhed ad gangen.

Hvis en Flex-bruger får adgang til et program på én enhed og logger på det samme program på samme dag fra en anden enhed, skal denne bruger så betale to gange?

Nej. Flex opkræver kun den daglige token-pris én gang pr. navngivet bruger pr. produkt pr. 24 timer, uanset hvilken enhed brugeren bruger til at få adgang til produktet.

Hvis en Flex-bruger får adgang til to versioner af det samme produkt samme dag, skal brugeren så betale to gange?

Nej. Flex opkræver kun den daglige token-pris én gang pr. navngivet bruger pr. produkt pr. 24 timer, uanset produktversionen.

Kan jeg som administrator indstille tokengrænser på brugerbasis?

Nej. Du kan begrænse de produkter, som hver bruger har adgang til. Du kan dog ikke angive en tokengrænse for en bestemt bruger eller gruppe af brugere.

Understøttes Flex til produktadgang på Linux?

For produkter, der er inkluderet i Flex, som kører på Linux (f.eks. Flame, Maya, MotionBuilder og Mudbox), understøttes kun 2020-versioner og nyere af Flex.


Need help?

Tell us about your issue and find the best support option.