KONTOADMINISTRATION FOR ADMINISTRATORER

Klassisk brugerstyring


Når du logger på Autodesk Account, kan du muligvis se Klassisk brugerstyring under Brugerstyring. Hvis det er tilfældet, har du produkter, der er underlagt den klassiske proces. Du kan også se Efter bruger, Efter produkt og Efter gruppe. Hvis det er tilfældet, har du også produkter, der falder ind under den almindelige proces for brugerstyring. Her er nogle af forskellene mellem de to:

  • Klassisk brugerstyring:
    • Abonnementer købes normalt gennem Autodesks salgsafdeling eller en forhandler.
    • Administreres af én kontraktadministrator og én softwarekoordinator. Køberen af abonnementet udpeges til at være kontraktadministrator, men rollen kan tildeles igen senere. Kontraktlederen tildeler en softwarekoordinator, som skal hjælpe med at administrere brugere.
    • Administratorer tildeler kun produkter efter bruger.
  • Brugerstyring:
    • Administreres af primære, sekundære og SSO-administratorer.
    • Administratorer tildeler produkter efter bruger, produkt eller gruppe.

Klassiske administratorroller


Administratorer for klassisk brugerstyring tildeler brugere til software og tjenester i Autodesk Account. Der er to administratorroller for klassisk brugerstyring, kontraktadministrator og softwarekoordinator:

  • Kontraktadministrator Når du køber en ny licens, tildeles kontraktadministratoren automatisk som den primære administrator. Der kan kun være én kontraktadministrator, men en kontraktadministrator kan tildeles til mere end én kontrakt.
    Kontraktadministratoren:
    • Modtager bekræftelsesmailen
    • Administrerer kontraktfornyelse og fakturering
    • Tildeles oprindeligt som softwarekoordinator
    • Kan tildele en anden person, der skal være softwarekoordinator
    • Kan ændres (se Administratorroller for brugerstyring)
  • Softwarekoordinator. Softwarekoordinatoren er en sekundær administrator, som hjælper med at administrere brugere og meddelelser om nye versioner. Der kan kun være én softwarekoordinator pr. kontrakt, men en softwarekoordinator kan administrere mere end én kontrakt.
    Softwarekoordinatoren:
    • Tildeles af kontraktlederen
    • Kan kun se brugere og produkter for hver tildelt kontrakt
    • Modtager e-mails om download af nye versioner og opdateringer
    • Kan kun ændres af kontraktadministratoren, som skal kontakte Autodesk Support for at gøre det

Tilføj og fjern brugere i klassisk brugerstyring


Administratorer tilføjer og fjerner brugere i Autodesk Account. Hvis du vil give brugerne adgang til Autodesk-produkter og -tjenester, skal du invitere dem enkeltvis eller importere dem samlet. Inviterede brugere modtager en bekræftelsesmail med et link til oprettelse af en konto via deres egen e-mail og adgangskode. De kan hente produkter og få adgang til support fra deres konto.

 

Fremgangsmåderne for tilføjelse og fjernelse af brugere under klassisk brugerstyring er forskellige fra fremgangsmåderne for brugerstyring. Hvis du ikke bruger klassisk brugerstyring, kan du læse afsnittet Tilføj og fjern brugere.

 

Log på Autodesk Account på manage.autodesk.com for hver af følgende procedurer.


Sådan tilføjes individuelle brugere

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring i navigationsmenuen.
  2. Klik på + Tilføj for at få vist vinduet Tilføj brugere. Angiv en brugers fornavn og efternavn samt e-mailadresse.
  3. Vælg Jeg vil gerne give adgang til brugeren/brugerne nu.
  4. Klik på Gem og fortsæt.
  5. En brugers kontostatus er afventende, indtil vedkommende accepterer invitationen. De vil ikke have adgang til produkter eller tjenester, før du tildeler dem. Hvis en bruger ikke accepterer inden for syv dage, skal du sende invitationen igen.

Sådan importerer du en liste over brugere

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring i navigationsmenuen.
  2. Klik på Massetilføj.
  3. Vælg Jeg vil gerne give adgang til brugeren/brugerne nu.
  4. Klik på Gem og fortsæt.

Sådan fjernes brugere

Kun administratorer kan fjerne brugere fra Autodesk Account. Hvis du sletter en bruger, fjernes brugeradgangen til produkter og tjenester, men brugerens personlige Autodesk-konto slettes ikke.

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring i navigationsmenuen.
  2. Find og fravælg en bruger.
  3. Klik på Fjern for at bekræfte.

Bemærk: Kontraktadministratorer og softwarekoordinatorer kan ikke fjernes, før deres roller tildeles en anden bruger.


Tildel og fjern tildeling af produkter og tjenester i klassisk brugerstyring


I klassisk brugerstyring er det kun kontraktadministratorer og softwarekoordinatorer, der administrerer adgang til produkter, tjenester og supportfordele. Mulighederne varierer, afhængigt af produktet, så du kan finde en liste over tilgængelige tjenester i dokumentationen.

 

På tidspunktet for købet af produktet tildeles en kontraktadministrator som standard. Hvis kontraktadministratoren ikke vil bruge produktet, skal du fjerne tildelingen af licensen for at gøre licensen tilgængelig for en anden bruger.

 

Bemærk: Hvis du ikke bruger klassisk brugerstyring, kan du se Tildel produktadgang.

 

Log på Autodesk Account på manage.autodesk.com for hver af følgende procedurer.


Tildel produkter og tjenester

Du kan tildele op til tre brugere til alle cloud-tjenester, der er inkluderet i dit abonnement.

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring i navigationsmenuen.
  2. Gør et af følgende, afhængigt af om du tildeler produkter og tjenester til en enkelt bruger eller flere brugere:
    • En enkelt bruger - Klik på linket Rediger adgang til højre for brugerens navn.
    • Flere brugere - Klik i afkrydsningsfeltet ud for deres navne, og vælg Rediger adgang i menuen Handlinger.
  3. Klik på fanen Produkter og tjenester og pilen ved siden af en kontrakt for at vælge individuelle tjenester.
  4. Vælg individuelle tjenester, eller klik på Tildel alle øverst.
  5. Klik på Gem, når du er færdig.

Fjern tildeling af produkter og tjenester

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring.
  2. Klik på linket Rediger adgang til højre for brugerens navn.
  3. Klik på fanen Produkter og tjenester og pilen ved siden af en kontrakt for at vælge individuelle tjenester.
  4. Fjern markeringen i feltet Tildel til højre, og klik på Gem.

Tildel supportfordele

Du kan tildele adgang til supportfordele (e-mail og chat) til op til seks brugere for hver købt licens.

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring.
  2. Vælg fanen Fordele og pilen ved siden af en kontrakt for at få vist de tilgængelige supportfordele.
  3. Gør et af følgende, afhængigt af om du tildeler websupport til en enkelt bruger eller flere brugere:
    • Hvis du vil tildele supportfordele til en enkelt bruger, skal du klikke på linket Rediger adgang til højre for brugerens navn.
    • Hvis du vil tildele supportfordele til flere brugere, skal du markere afkrydsningsfeltet ud for deres navn og klikke på Rediger adgang i menuen Handlinger.
  4. Vælg enten individuelle tjenester eller Tildel alle.
  5. Klik på Gem.

Fjern tildeling af supportfordele

  1. Vælg Brugerstyring > Klassisk brugerstyring.
  2. Vælg fanen Fordele og pilen ved siden af en kontrakt for at få vist de tilgængelige supportfordele.
  3. Fjern markeringen i afkrydsningsfeltet for individuelle tjenester.
  4. Klik på Gem.

Need help?

Tell us about your issue and find the best support option.