Installation for enkeltpersoner

Afinstallation af Autodesk-software


Fremgangsmåden til afinstallation af Autodesk-software varierer efter det brugte operativsystem og den software, der skal fjernes.

Windows

Brug af Kontrolpanel i Windows

I forbindelse med produkter fra 2022 og nyere er Kontrolpanel i Windows den bedste måde at fjerne produkter på.

Bemærk: Genstart computeren for at anvende ventende Windows-opdateringer. Hvis du vil bevare tilpasninger, f.eks. menuer og PGP-filer, skal du sikkerhedskopiere dine filer.

  1. Åbn menuen Apps og funktioner (Start > Indstillinger > Apps > Apps og funktioner).
  2. Vælg det produkt, der skal fjernes.
  3. Vælg Afinstaller for at fjerne en komponent.

    Bemærk: Husk, at materialebiblioteker er delt på tværs af produkter. Fjern dem ikke, medmindre du vil afinstallere alle Autodesk-produkter. Hvis du vælger at fjerne biblioteker, skal du først afinstallere biblioteket med billeder i mellemopløsning, så biblioteket med billeder i grundopløsning og til sidst Autodesk-materialebiblioteket.

  4. Bekræft, at du vil afinstallere. Klik derefter på Udfør.
  5. Genstart, hvis du bedes om det. Gå derefter tilbage til menuen Apps og funktioner for at afinstallere anden software.

Brug Microsofts installationsfejlfinding (Reparer)

Nogle gange bevares rester af en tidligere installation på dit system efter fjernelse af software gennem Kontrolpanel. I så fald kan du ikke installere nye versioner. Brug Microsofts installationsfejlfinding til at fjerne disse rester.

  1. Gå til Løs problemer, der forhindrer programinstallation.
  2. Klik på Hent.
  3. Klik på Kør eller Åbn. Følg derefter trinnene i fejlfinderen.

macOS

Afinstallation af produkter ved hjælp af værktøjet Fjern

I nogle produkter kan du køre værktøjet Fjern Produktnavn i mappen Finder > Go > Apps > Autodesk. Værktøjet Fjern afinstallerer både programfilen og alle resterende filer.

  1. Find værktøjet Fjern i Finder > Go > Apps > Autodesk.
  2. Dobbeltklik på Fjern for at afinstallere et produkt, hvor produktnavnet f.eks. er AutoCAD eller AutoCAD LT.

Hvis værktøjet Fjern ikke er tilgængeligt for din software, skal du følge trinnene i næste afsnit.

Manuel afinstallation af produkter

  1. Afinstaller alle Autodesk-programmer ved af højreklikke på programikonet og vælge Flyt til papirkurv.
  2. Åbn et Finder-vindue, naviger til roden af den lokale harddisk, og slet følgende mapper:
    • /Library/Autodesk
    • /Library/Application Support/Autodesk
    • /Users/[username]/Adlm
    • /Users/[username]/Library/Application Support/Autodesk 
      Bemærk: Mappen Library er normalt skjult. Du får den vist ved at klikke på menuen Go i Finder og holde tasten Alt nede.
    • /Users/username/.flexlmrc
    • /Library/Frameworks/Adlm.framework/
    • /Applications/Autodesk/Adlm
  3. Naviger til mappen /Library/Preferences/Flexnet Publisher/FLEXnet, og slet filerne med præfikset adskflex.
  4. Find og slet mappen /Library/Application Support/Flexnet Publisher
  5. Vigtigt: Slet ikke denne mappe, hvis du kører Adobe-produkter på din Mac. FlexNet anvendes også til Adobe-produkter. Sletning af denne mappe kan forårsage problemer, hvis der stadig er installeret Adobe-produkter.

Linux

I Linux fjernes software typisk gennem terminalen. I produktet skal du se installationstillæggene til Flame, Maya og Mudbox for at få flere oplysninger.

Ren afinstallation (Windows)

Hvis du stadig ikke kan installere et nyt produkt efter at have fjernet et tidligere, er din sidste mulighed at lave en ren afinstallation. Følg disse anvisninger (engelsk). Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte support.


Har du brug for hjælp? Spørg Autodesk Assistant!

Assistenten kan hjælpe dig med at finde svar eller kontakte en agent.


Hvilket supportniveau har du?

Forskellige abonnementsplaner indeholder forskellige supportkategorier. Find supportniveauet for din plan.

Vis supportniveauer